Kako optimizirati spletno stran za iskalnike z umetno inteligenco

Iskalniki z umetno inteligenco prihajajo in treba se bo pripraviti nanje. Glede na to, da Perplexity že javno govori o načrtih za vključevanje oglasov, ni niti najmanjšega dvoma, da bodo vsi iskalniki nudili nekakšno možnost plačljivega vključevanja v rezultate. A kljub temu bodo potrebovali tudi organsko vsebino, saj je informacije nekje treba dobiti. Zaenkrat še ni jasno, ali bodo obstoječe tehnike optimizacije za iskalnike (SEO) dovolj ali pa bo treba poseči po drugačnih sredstvih.

Zato sem se odločil, da zadevo raziščem sam. Z nekaj praktičnimi primeri in rezultati.

Metodologija

Uporabil sem AI-iskalnike Google Gemini, Perplexity, Copilot in SearchGPT, pri čemer ne gre za dejanski iskalnik OpenAI, ampak za agenta, ki je zgrajen na podlagi ChatGPT-ja. Te rezultate je treba torej vzeti z rezervo, saj zares ne prikazujejo delovanja in zmogljivosti uradnega iskalnika, ki ga razvija OpenAI. Sem pa na par mestih vprašanja zastavil tudi ChatGPT-ju, saj zaenkrat ostaja najbolj viden predstavnik generativne umetne inteligence, na katero se bodo uporabniki gotovo zanašali pri iskanju.

Vsem iskalnikom sem zastavil isto vprašanje in potem še kakšno podvprašanje, če se je zdelo potrebno. Iskalniki radi tudi kar sami predlagajo naslednja vprašanja, vendar se te možnosti nisem posluževal.

Posamezni iskalniki občasno navajajo tudi vire, iz katerih so pridobili informacije. Če so bili viri navedeni, sem jih prebral, da preverim, če je iskalnik pravilno razumel njihovo vsebino.

Iskanje najboljše kave

Ker obožujem kavo, je bil moj prvi preizkus osredotočen prav na črno ambrozijo. Vprašanje je bilo enostavno: “najboljša kava v Ljubljani”. Vsi iskalniki so postregli z dokaj podobnimi rezultati in tu je lestvica petih kavarn z največ navedbami.

  1. Kavarna Stow - 4 navedbe

  2. Črno Zrno - 4 navedbe

  3. Kavarna Moderna - 4 navedbe

  4. Cafetino - 2 navedbi

  5. Kavarna Rog - 3 navedbe

Slika je 

Sedaj pa še pregled rezultatov iz iskalnika Google. Med organskimi rezultati nam ta postreže s članki in iz prvih šestih rezultatov sem izluščil naslednje številke:

  1. Kavarna Stow - 5 navedb

  2. TOZD - 5 navedb

  3. Cafe Čokl - 4 navedbe

  4. Črno Zrno - 4 navedbe

  5. Kavarna Rog - 3 navedbe

Pri vseh iskalnikih lahko približno oceniš, kako so prišli do rezultatov. Gemini, na primer, se v celoti zanaša na ocene na Google Maps. Perplexity pravzaprav deluje bolj kot iskalnik, saj je med viri citiral celo vrsto člankov iz spletnih virov. Gre pa predvsem za zadetke, ki jih je mogoče najti na prvi strani Googla. SearchGPT je vire potegnil samo iz Ljubljanainfo.com in City Magazine. Bing si je pomagal s City Magazinom, RTV in student.si.

Tu je lepo viden pomen tega, da o tebi pišejo drugi. Vse te kavarne so bile pokrite v različnih medijih, kar bistveno izboljša njihovo uvrstitev v iskalnikih.

O ne, počila je cev!

Kako se iskalniki odrežejo v bolj kritični situaciji, recimo, ko poči vodovodna cev? In to na Vrhniki, kjer sem doma. V tem poizkusu se takoj vidi, kako pomembno vlogo igra optimizacija za obstoječe iskalnike. Iskalni ukaz je bil “vodovodar na vrhniki”.

Gemini ponovno postreže z rezultati iz Google Maps, ki niso ravno najboljši. Med rezultati se je namreč znašlo tudi javno komunalno podjetje, ki ni ravno najboljši naslov za počeno cev v stanovanju.

Zanimivo je, da je Gemini vključil bistveno drugačne rezultate, kot jih pokaže Google Maps ob iskanju v običajnem vmesniku. Samo eden izmed rezultatov se namreč pojavi na obeh seznamih.

Perplexity je manj specifičen in uporabnika enostavno preusmeri na spletne strani z zbranimi ponudniki, kot so mojmojster.si, primerjam.si. omisli.si in podobni.

SearchGPT je sicer šel korak dlje in je iz strani, na katere je Perplexity zgolj pokazal, izluščil nekaj ponudnikov. Žal ni imel najbolj srečne roke. Od štirih je le eden lokalen vodovodar, eden od rezultatov pa je podjetje, ki proizvaja elektronske elemente.

V celoti pri tem ni mogoče kritizirati zgolj iskalnika, saj eden od ponudnikov v ponudbi navaja vodovodarske storitve, čeprav je iz dejanskega opisa jasno, da jih skoraj zagotovo ne izvaja. Po drugi strani pa naj bi bila umetna inteligenca pametna in bi morda lahko to razumela.

Bing Copilot je enostavno pobral par potencialnih kandidatov s spletne strani mojmojster.net.

Jasne lekcije

Te primere bi lahko drgnil v nedogled, vendar je trend dokaj očiten. Ko gre za lokalne trgovine, izdelke in storitve bodo v prihodnosti v iskalnikih ključno vlogo igrali elementi, ki že danes predstavljajo osnovno higieno. Visoke ocene v Google Maps bodo definitivno določale odgovore Geminija, vsebinski marketing pa bo vsaj do neke mere prispeval k odgovorom drugih modelov.

Je pa opazno še nekaj. Strani, kot so mojmojster.net, primerjam.si, starofservice.net in ostali nimajo nikakršne kontrole kakovosti vpisanih podatkov. Tako imajo vodovodarske storitve v svoji ponudbi navedeni ponudniki, ki jih očitno ne izvajajo. Ti slabi podatki, na katere se zanašajo iskalniki, bodo povzročali slabe rezultate na drugi strani. Dvomim namreč, da bo umetna inteligenca kmalu dovolj pametna, da bo ugotovila, da eden od krovcev na Vrhniki ne popravlja tudi vodovodov.

Primerjava mobilnih operaterjev

Naslednja naloga je bila bistveno težja. Po nekaj manj uspešnih vprašanjih sem na kocu prišel do navodila “Iščem najcenejši naročniški mobilni paket v Sloveniji z vsaj 100 GB prenosa podatkov in vključeno telefonijo”.

Ta naloga je dejansko kar komplicirana. Paketi med operaterji niso povsem primerljivi glede na vključene storitve - cene paketov se po preteku določenega obdobja spremenijo in podobno. Pri določenih operaterjih vsaj 100 GB pomeni že neomejene podatke, pri čemer nekateri nato omejijo hitrost prenosa po določeni količini.

Čisto čez palec trenutno najcenejša možnost, ki ustreza zahtevam, stane 9,99 EUR na mesec. To ceno nudi več operaterjev, tako da se mora uporabnik potem pač odločiti med drugimi dejavniki, kot so omrežje, katere dodatne storitve so vključene in podobno.

Perplexity je podal naslednji odgovor:

Pri T-2 je zgrešil količino podatkov (v resnici 500 GB) in količino podatkov v gostovanju pri nacionalnem operaterju (100 GB). HoT je povsem zadel, pri A1 pa ni uspel ugotoviti cene (ki znaša 9,99 EUR, če prav razumem). Na splošno dokaj soliden rezultat, ki je izpustil še enega ponudnika za ceno 9,99 EUR.

Gemini se presenetljivo ni pustil prepričati, da bi pripravil specifičen odgovor. Ne glede na ukaz je vedno odgovarjal na splošno in se izgovarjal, da se cene prehitro spreminjajo. Prav tako me je pozival, naj sam raziščem ponudnike.

SearchGPT definitivno ni razumel ukaza, naj poišče najcenejši paket, saj so imeli vsi rezultati ceno že 20 EUR. Poleg tega je našel pakete, ki niso več naprodaj, in pakete za mlade.

Bingov Copilot:

MidiMio ni slab poizkus, vendar je zgrešil količino podatkov (v resnici 200 GB) in ceno (9,99 EUR). Paket NekiNeki ne obstaja več.

Pri tem iskanju sem preizkusil še ChatGPT neposredno in mu naročil, naj pregleda spletne strani operaterjev ter poišče najbolj ugodne ponudbe. Rezultat je bil zabaven, saj je ustvaril čisto solato. Telekomu je pripisal Telemachov paket, podatki o posameznih paketih so bili nepravilni in določene pakete si je kar izmislil.

AMPAK! Paketa ponudnikov Bob in HoT je zadel ter pravilno navedel tako ceno kot količino podatkov. Ne vem, kaj naj si mislim o tem.

Po tem preizkusu bi lahko potegnil naslednje zaključke.

Postavitev je pomembna. HoT in Bob imata najbolj enostavne in berljive predstavitve podatkov. Oba uporabljata čisto enostavne tabele z imenovanimi kategorijami podatkov.

Jasna komunikacija je pomembna. Zdi se mi, da je A1 pogosto izpadel, ker nižja cena ni povsem jasno navedena, čeprav naj bi veljala za stalno. Prečrtane cene in navedbe o drugi ceni po 12 mesecih iskalnike očitno zmedejo.

Vprašljiva vrednost optimizacije za iskalnike. Ker se cene hitro spreminjajo in paketi menjajo, med rezultati na Googlu ni omembe vrednih medijskih prispevkov na to temo. Vseeno se zdi to kot zamujena priložnost, čeprav verjetno novinarji v tem trenutki nimajo želje pripravljati pregledov trga, ki jih bo nato posrkala umetna inteligenca za svoje potrebe.

Varnost v avtomobilih

Za zadnji preizkus sem izbral avtomobile, in sicer ukaz “Rad bi kupil najbolj varen družinski avto v Sloveniji”. Ta preizkus se mi je zdel zanimiv, ker je treba združiti tri dokaj splošne zahteve. “Družinski avtomobil” je splošen izraz, ki si ga lahko vsak razlaga po svoje. Varnost je sicer manj odprta interpretaciji, iskalnik pa mora vedeti tudi, kateri modeli so v Slovenij sploh na voljo. Na preizkusu Euro NCAP je namreč cel kup kitajskih modelov, ki jih pri nas ni voljo.

Kako so se torej odrezali?

Perplexity se je najprej delal sramežljivega in samo na splošno razpredal o varnosti v avtomobilih, na neposredno vprašanje o modelih pa je le izpljunil seznam:

Prav posebej se ni potrudil. Večina jih namreč prihaja iz enega samega članka v City Magazine, Toyoto pa je našel na njihovi spletni strani. K Škodi se bom vrnil na koncu.

Gemini je bil prav tako zadržan pri priporočilih. Najprej je priporočil samo štiri modele: Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Hyundai i30. Nato sem ga prosil za specifične modele, da je pridelal seznam, kjer je prej omenjenim dodal še Volvo V60 in Tesla Model 3.

SearchGPT in ChatGPT sta iskala po kriteriju Euro NCAP in pripravila vsak svoj seznam, ki sta si vsaj glede znamk dokaj podobna.

  1. Volvo XC60

  2. Toyota RAV4

  3. Mazda CX-5

  4. Volkswagen Tiguan

  5. Škoda Kodiaq

  6. Honda CR-V

in

  1. Volvo XC90

  2. Volkswagen ID.4

  3. Škoda Enyaq iV

  4. Toyota RAV4

  5. Kia Sorento

Zanimivo je, da niti en ni potegnil rezultatov iz kategorije “Najvarnejši družinski avtomobili” na spletni strani Euro NCAP.

Bing je našel naslednje:

Posebnih zaključkov ni moč potegniti, saj iskalniki v veliki večini niso navedli virov. Perplexity se je večinoma zanašal na en članek, je pa Škodo Octavio potegnil iz foruma Slo-Tech, kar kaže, da tudi pojavnost izven tradicionalnih medijev šteje, če gre za spletno stran z dovolj visokim ugledom. Ti skupnostni viri informacij bodo postali še posebej pomembni, kar je očitno tudi iz dejstva, da sta Google in Reddit podpisala pogodbo, s katero bo Google svojo umetno inteligenco učil s pomočjo vsebine na Redditu.

Pri odgovorih sem sicer opazil nekaj čudnih odločitev umetne inteligence. Recimo, Perplexity navaja Toyoto Highlanderja in povezavo na spletno stran, kjer ima Toyota predstavljene družinske avtomobile, med katerimi tega modela ni.

Copilot je še najbolj odkrit s svojimi viri in jih niti ne izbere slabo, saj sta med njimi AMZS in Zveza potrošnikov Slovenije.

Zaključki

Ta pregled še zdaleč ni bil sistematičen ali znanstven, vseeno pa nakazuje nekaj odgovorov na vprašanja, ki se nam verjetno danes vsem zastavljajo, ko gre za iskalnike in umetno inteligenco. Iz dobljenih podatkov bom potegnil nekaj zaključkov, ki bodo gotovo koristni.

  1. Lokalna optimizacija za iskalnike šteje. Za lokalna podjetja, kot so kavarne, restavracije, trgovine in ponudniki storitev, bo lokalna optimizacija ostala pomembna. Podatki v profilu Google My Business in lokalnih imenikih morajo biti urejeni in posodobljeni. Odpiralni časi, kontaktni podatki in druge informacije morajo biti na voljo in aktualni. Ocene na Google My Business, Trip Advisor in drugih straneh so še posebej pomembne.

  2. Optimizacija za iskalnike z vsebinami ostaja pomembna. Pri določenih iskanjih je očitno, da iskalniki prednostno uporabljajo strani, ki zagotovijo bogato in poglobljeno besedilo. To pomeni, da ostaja potreba po pripravi zanimivih in avtoritativnih člankov. Pri določenih iskanjih je bilo namreč očitno, da so iskalniki za bolj splošni del svojih odgovorov uporabili tovrstne članke. Recimo, Bob se je po mojem mnenju v Geminiju pojavil bolj pogosto, ker imajo na svoji spletni strani priročnik za izbiro najbolj primernega operaterja.

  3. Zgodovinska avtoritativnost strani je zelo pomemben dejavnik. Starejši mediji in strani imajo ne glede na kakovost dejanskih prispevkov višjo težo med rezultati na iskalnikih. To je bilo v zadnjih letih mogoče opaziti pri googlanju priporočil izdelkov, kjer so se med rezultati visoko uvrstile strani, ki sicer tradicionalno niso bile povezane z recenzijami, so pa imele visok ugled domene zaradi svoje zgodovine.

  4. Blagovna znamka ne izgine kar tako. Občutek imam, da so mi pri avtomobilskem ukazu iskalniki z Volvom postregli enostavno zato, ker se “spodobi”, da ga vključiš med varne avtomobile. Na hitro sem pregledal, kako o tem pišejo v tujini, in Volvo dejansko ni ravno izstopal.

Optimizacija za iskalnike bo ostala pomembna za vse, ki se želijo pojavljati med rezultati. Narava optimizacije se bo spremenila, saj se bo promet od iskalnikov v vsakem primeru zmanjšal. Iskalniki namreč veliko dajo na to, da vsebine združijo in premeljejo na svoji domači strani. To pomeni, da bo treba za ta promet poskrbeti drugače in obiskovalcem zagotoviti še kaj več od najbolj osnovnih vsebin.

Ne glede na vse ostalo, bodo obstoječa prizadevanja nagrajena tudi v prihodnosti. Če potrebujete pomoč pri oblikovanju svoje vsebinske strategije, smo vam na voljo na matija@zvezda11. si.

Previous
Previous

Vejica v angleščini: kratek priročnik za Slovence

Next
Next

Zapis časa v angleščini